Friday, April 29, 2011

Hayatilah!

Assalamualaikum. Pada hari Jumaat yang nyaman dan harmoni.Serta dapat menghirup nafas yg segar tatkala hari yg mendung membuatkan hati saya begitu syahduuuu. Saya gembira untuk hari ni. Bukan sekadar prtkal last hari ni. Sbb nye, saya suda jd kan kisah Habibun Najjar sbg iktibar. Konklusinya, tafsiran surah Yassin ada la segala kisah utk entry arini.
Pada malam jumat, slpas baca Yassin. Hati saya begituu tidak tenang. Bkn sbb apa. Kerana sentap dgn kate2 **** saya. Lupakan dan amek sbg nsihat. Lantas, slps mghrib. Bca la yassin. Sesudah baca yassin. Hati ini begituu ingin mendalamiii surah yassin. Pe lagi, dlm buku tuu mmng nye nma nye Tafsiran Surah Yassin. Huhuhu..


Saya akan igt apa yg saye tlh baca. Ye! Mmng btul. Apabila sedih. Bacala Yassin. Dan sgt TERSENTUH bila mmbca tntang pngorbanan Habibun Najjar di Antoqiah. Saya akan rungkaikan secara konklusi nya.......... :D




Habibun Najjar menegaskan bahawa tidakkah mereka sedar bahawa menyembah berhala itu tidak boleh mendatangkan apa-apa, tidak boleh membantu ketika mereka susah atau ditimpa bencana. Berhala tidak mampu menjadikan sesuatu pun, walaupun sebutir pasir atau seekor lalat.Habibun Najjar menegaskan bahawa tidakkah mereka sedar bahawa menyembah berhala itu tidak boleh mendatangkan apa-apa, tidak boleh membantu ketika mereka susah atau ditimpa bencana. Berhala tidak mampu menjadikan sesuatu pun, walaupun sebutir pasir atau seekor lalat(Ringkasan)




Lalu, Habibun Najjar dibunuh dengan cara kejam.beliau disula dari punggung, mulut ditusuk kayu dan telinganya juga dihentakkan dengan kayu. Malah ada ahli tafsir mengatakan isi perutnya keluar melalui telinga dan sebahagiannya keluar melalui mulut.


Dan byk sya bljar dlm tafsiran surah yasin .. (Wrna Biruu) ;)
Dr. Fatmah El Zahrah, 2006.






P/S:Kwn2 sya hnye brkongsi crte apa yg saye mo dkongsikan!hEHEHEHEH... ;)

No comments: